MAKALAH BAHASA JAWA
Campursari "SEWU KUTO"
Nama Kelompok 2 :
-
Rifzika Aulia Roshada
-
Irbah Syahni
-
Afi Nisrina
-
Riska Pebriyana
-
Febri Irwanto
-
Dika Ananta P.
-
Arya P.
KATA PENGANTAR
Assalamualaikum,wr.wb,
Muji syukur wontenngarsanipun
Gusti Allah SWT, kulo saged ngrampungaken tugas punika, khanti mboten wonten pambeng
satunggal punapa.
Matur suwun sanget dhumateng Ibu Devi Pembimbing ingkang sampun membimbing kulo anggenipun damel makalah punika.
Makalah punika kangge syarat Derek Tugas Bahasa Jawa wontening SMA N 1 PLERET. Ing pangajab, mugi makalah punika wonten paedahipun dhumateng kitho sedoyo.
Makalah punika taksih kirang sempurna amargi wekdal ingkang kesesaugi kirang pangertosanipun kulo. Pramila kulon yuwun pangapunten.
Matur suwun sanget dhumateng Ibu Devi Pembimbing ingkang sampun membimbing kulo anggenipun damel makalah punika.
Makalah punika kangge syarat Derek Tugas Bahasa Jawa wontening SMA N 1 PLERET. Ing pangajab, mugi makalah punika wonten paedahipun dhumateng kitho sedoyo.
Makalah punika taksih kirang sempurna amargi wekdal ingkang kesesaugi kirang pangertosanipun kulo. Pramila kulon yuwun pangapunten.
Kulo suwun kritik lan
saran saking pemaos, wasono matur nuwun.
Penyusun
Daftar
Isi
1. Kata
Pengantar…………………………………i
2.
Pendahuluan…………………………………...ii
A.Kebudayaan lan
Kekuasaan Campursari
B.Asal Mula Campursari
“SewuKuto”
3.
Isi……………………………………………...iii
A.Isi Liri Lagu
B.Terjemahanenipun
C. Amanat
D. Parafrase
E. Kata Sukar
4.Panutup………………………………………...iv
PENDAHULUAN
A. Kebudayaan dan Kekuasaan Lagu Sewu Kuto
Sepenggal
lirik lagu Sewu Kuto yang dibawakan oleh Didi Kempot di
atas, ingin menunjukkan sebuah contoh lagu campursari yang sangat terkenal.
Campursari merupakan salah satu genre musik
yang dipandang sebagai kebudayaan popular (popular culture)
di tengah-tengah masyarakat Jawa.
Sejarah
kesenian Jawa, baik hasil tulisan para sarjana Barat ataupun karya ahli dari
Jawa sendiri, cenderung terperosok dalam narasi tentang apa yang oleh Schechner
disebut sebagai “normative expectation”. Schechner (1993) menunjukkan,
tulisan-tulisan tentang wayang misalnya, lebih banyak berisi tulisan tentang
wayang kulit purwa yang berkembang di istana; sedangkan, wayang kulit Rebo
Legen, wayang kulit di desa, wayang Suluh, atau
wayang-wayang modern yang berkembang saat ini, nyaris tidak bisa ditemukan.
Schechner
berkeyakinan bahwa wayang kulit yang “normative expectation” merupakan
hasil kolaborasi pemikiran dari para ahli barat (Belanda) dengan kraton. Sejak
seputar paro pertengahan abad ke-19, menurut Schechner, para sarjana Belanda
menentukan sebuah gaya (pewayangan) bagi para seniman istana Jawa yang kemudian
disebarluaskan oleh para dalang didikan sekolah yang dibuka pada 1923 di
Surakarta dan 1925 di Yogyakarta. Gaya inilah yang oleh Schechner disebut
sebagai normative expectation, dan kemudian oleh para sarjana
barat maupun orang Jawa sendiri digunakan sebagai patokan untuk memahami dan
menilai wayang kulit yang “sesungguhnya”.
Normative
expectation dalam pemahaman Schechner di atas, oleh banyak orang
diyakini sebagai inti dari kesenian Jawa, atau yang benar-benar Jawa, dari
dahulu sampai sekarang, dari barat hingga timur. Seni ini, yang kemudian sering
disebut sebagai seniadiluhung, dianggap sebagai “kesenian Jawa
sesungguhnya” (berasal dari kraton).
Sejarah
kesenian yang normative expectation itu cenderung menafikan
jenis-jenis kesenian yang berkembang di luar jalur tersebut, lalu memberinya
label sebagai seni rakyat, bukan kesenian Jawa atau bahkan tidak dianggap
sebagai seni. Jenis kesenian yang berkembang di luar kraton baru bisa
dimasukkan ke dalam kategori seni jika dipandang memiliki kualitas yang baik atau
paling tidak sesuai kebutuhan. Melalui pembenahan berupa penghalusan,
pendalaman, perumitan, dan lain sebagainya, kesenian semacam itu diambil alih
oleh kraton dan mendapatkan status sebagai kesenian dengan nilai rohani
yang wigati.
Konstruksi
pengetahuan seperti di atas belakangan menghasilkan “esensialisme baru” di
kalangan orang-orang yang lazim disebut, atau menyebut diri, sebagai “seniman”.
Mereka menganggap kesenian Jawa adalah jenis kesenian yang murni, tradisional,
mengutamakan mutu rohaniah, halus, dan asli. Akibatnya, tatkala proses global
menyentuh wilayah itu, dan publik kesenian itu menyambut secara pragmatis,
“kalangan seniman” tersebut menuduh bahwa dunia kesenian sedang mengalami
proses komersialisasi, pendangkalan, mengikuti selera pasar, dan seterusnya.
Sekali lagi, kesenian semacam itu (misalnya campursari) lalu dianggap sebagai
kesenian Jawa yang tidak asli, berubah, atau bahkan bukan kesenian Jawa sama
sekali.
B.ASAL
MULA “SEWU KUTO”
Keroncong Dangdut (Congdut)
Keroncong
dangdut (Congdut) adalah jawaban atas derasnya pengaruh music dangdut
dalam music populer di Indonesia
sejak 1980-an. Seiring dengan menguatnya campur sari di pentas music
populeretnis Jawa, sejumlah musisi, konon dimulai dari Surakarta, memasukkan unsure beat dangdut
kedalamlagu-lagu langgam Jawa
klasik maupun baru. Didi Kempot
adalah tokoh utama gerakan pembaruan
ini.Lagu-lagu yang terkenal antaralain Stasiun Balapan, Sewu Kuto.
ISI
A. ISI LIRIK LAGU :
“SEWU
KUTO”
Sewu
kuto uwis tak liwati
Sewu ati tak takoni
Nanging kabeh
Podo rangerteni
Lungamu neng endi
Pirang tahun aku nggoleki
Seprene durung biso nemoni
Sewu ati tak takoni
Nanging kabeh
Podo rangerteni
Lungamu neng endi
Pirang tahun aku nggoleki
Seprene durung biso nemoni
Wis tak coba
Nglaliake jenengmu
Soko atiku
Sak tenane aku ora ngapusi
Isih tresno sliramu
Nglaliake jenengmu
Soko atiku
Sak tenane aku ora ngapusi
Isih tresno sliramu
Umpamane
kowe uwis mulyo
Lilo aku lilo
Yo mung siji dadi panyuwunku
Aku pengin ketemu
Senajan sak kedeping moto
Kanggo tombo kangen jroning dodo
Lilo aku lilo
Yo mung siji dadi panyuwunku
Aku pengin ketemu
Senajan sak kedeping moto
Kanggo tombo kangen jroning dodo
Wis tak coba
Nglaliake jenengmu
Soko atiku
Sak tenane aku ora ngapusi
Isih tresno sliramu
Nglaliake jenengmu
Soko atiku
Sak tenane aku ora ngapusi
Isih tresno sliramu
Umpamane
kowe uwis mulyo
Lilo aku lilo
Yo mung siji dadi panyuwunku
Aku pengin ketemu
Senajan wektumu mung sedhela
Tak nggo tombo kangen jroning dodo
Lilo aku lilo
Yo mung siji dadi panyuwunku
Aku pengin ketemu
Senajan wektumu mung sedhela
Tak nggo tombo kangen jroning dodo
Senajan sak
kedeping moto
Tak nggo tombo kangen jroning dodo
Tak nggo tombo kangen jroning dodo
B. TERJEMAHANIPUN :
“SERIBU
KOTA”
Seribu
kota sudah aku lalui
Seribu hati ku tanyakan
Namun semua tidak mengetahui
Pergimu kemana
Berapa tahun aku mencarimu
Hingga sekarang tidak bisa menemukan
Sudah kucoba untuk lupakan
Namamu dari hatiku
Seseungguhnya aku tidak berbohong
Masih mencintaimu
Apabila kamu sudah bahagia(mulia)
Rela aku rela
Hanya satu yang aku inginkan
Walaupun hanya sekedip mata
Untuk obat rindu didalam hati
Seribu hati ku tanyakan
Namun semua tidak mengetahui
Pergimu kemana
Berapa tahun aku mencarimu
Hingga sekarang tidak bisa menemukan
Sudah kucoba untuk lupakan
Namamu dari hatiku
Seseungguhnya aku tidak berbohong
Masih mencintaimu
Apabila kamu sudah bahagia(mulia)
Rela aku rela
Hanya satu yang aku inginkan
Walaupun hanya sekedip mata
Untuk obat rindu didalam hati
C.
BUDI
PEKERTI :
Seseorang
yang ditinggal pasangannya pergi.
lalu ia sudah mencarinya sampe (kata kiasannya seribu kota) yang artinya sudah kemana-mana. Sampai ia tanyake-orang 2 tidak ada yang mengetahuinya.
lalu ia sudah mencarinya sampe (kata kiasannya seribu kota) yang artinya sudah kemana-mana. Sampai ia tanyake-orang 2 tidak ada yang mengetahuinya.
Namun,ia
mencoba melupakan pasangannya tersebut padahal itu masih cinta sama
dia,seandainya pasangannya sudah hidup mulya ia hanya pasrah
ia cuma ingin bertemu walau sekedip mata saja.
ia cuma ingin bertemu walau sekedip mata saja.
D.
AMANAT :
1.
Kudu Sabar ngenteni wong
2.
Lilak nawong sing mbok tresnani urip mulyo
3.
Tetep lanjutna uripmu
E. PARAFRASE :
Sewu kuto wis tak liwati sewu wong
uga wis tak takoni babagan lungamu.
nanging kabeh podo rangerteni
lungamu menyang ngendi?
Pirang-pirang taun aku nggoleki kowe
seprene uga durung bisa nemoni
wis tak coba nglalekake kowe nanging
jenengmu kuwi saka atiku
sak tenane aku ora ngapusi babagan
kuwi, buktine aku isih tresna sliramu
umpamane kowe wis mulyo uripmu, aku
lila babagan lungamu
nanging, aku mung jaluk siji aku
pengin ketemu karo kowe
senajan mung kanggo wektu sedelo,
kuwi kanggo tombo kangen ing dodoku
wis tak coba nglalekake kowe nanging
jenengmu kuwi saka atiku
sak tenane aku ora ngapusi babagan
kuwi, buktine aku isih tresna sliramu
umpamane kowe wis mulyo uripmu, aku
lila babagan lungamu
nanging, aku mung jaluk siji aku
pengin ketemu karo kowe
senajan mung kanggo wektu sedelo,
kuwi kanggo tombo kangen ing dodoku
senajan mung sak kedeping moto,
kuwi kanggo tombo kangen ing dodoku
F. KATA SUKAR :
- Panyuwunku
- Senajan
- Kedeping
-
Jroning
PANUTUP
Kula lan rencang kula sadar ingkang ndamel makalah niki
tasih wonten kakirangan sekedhik lan kathahe, ingkang wonten kritik lan saran
ingkang ajeng ngleresipu nmakalah niki,injih sumonggo maringi saran,
Mugi-mugi saged kagem pambelajaran kangge kito sedoyo,matur nuwun.
Wassalamualaikum wr.wb
Tidak ada komentar:
Posting Komentar